Monday 5 February 2007

Hvad sker der i køkkenet til festerne?

Se, nu er det måske ikke så ofte, folk inviterer mig til fest. Og det er skam forståeligt nok, da jeg hverken er særlig festlig eller interessant at omgås. Og jeg gider heller ikke tilbringe hele aftenen og natten med at stå i et køkken og sludre. For hvad fanden går det ud på? Jeg erindrer ikke en eneste privatfest, hvor majoriteten af de fremmødte ikke har stået og sludret i køkkenet. "Jamen, det er jo hyggeligt", er der så nogle som påstår. Hvad? Hårde hvidevarer, skabe og håndvaske frem for sofaer, spiseborde og lænestole, jojo... Superhyggeligt! Hvor ofte har jeg ikke oplevet, at dagligstuen nærmest bliver drænet for folk, fordi de hellere vil stå i køkkenet for "sludre og hygge". På den anden side kan man så drikke i fred...

Der lader til at herske en eller anden kollektiv psykose, som går ud på, at køkkenet er en samlingsplads for familie og venner til både hverdag og fest. Her oplever man kvalitetstid og intimitet på samme tid og så videre. Og det får mig i øvrigt til at brokke mig over konceptet, "Samtalekøkken". Hvornår blev det meningen, at man skulle lave andet end mad i køkkenet (ud over et knald på køkkenbordet i ny og næ)? Jeg er personlig meget begejstret over, at trenden nu er vendt, og at folk igen ønsker køkkener, som det er muligt at lukke døren til. Det er bare ikke fedt at sidde og spise i mados og med udsigt til beskidte potter og pander.

Nå, det var vist en lille omvej til konlusionen: Det er skod at stå i køkkenet til fester. Det er det altså bare. I øvrigt fatter jeg heller ikke det med at danse.

Dixi.

1 comment:

Anonymous said...

Men jag vill berätta att detta overkongen.blogspot.ru är oerhört hjälpsamma, Tack för att du tog dig tid att skriva detta.